Skip to main content
Berita TempatanBerita TengahHomePutrajaya

MAHB, Maxis Bekerjasama Jadikan KLIA Lapangan Terbang Digital 5G Pertama Malaysia

By 21 September 2021Tiada komen2 minit bacaan
Kongsi artikel ini di media sosial:

Foto: Gambar fail

PUTRAJAYA, 21 Sep (Malaysiaaktif) –Ā Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) membentuk perkongsian strategik bersama Maxis Bhd bagi mewujudkan rangka kerja transformasi digital operasi lapangan terbang pintar yang juga sebahagian daripada inisiatif pendigitalan Lapangan Terbang 4.0.

Dalam kenyataan bersama pada Isnin, pengendali lapangan terbang itu berkata Maxis akan menguruskan perkhidmatan dan penyelesaian rangkaian Wi-Fi dan 5G di kedua-dua terminal Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), sekali gus menjadikannya sebagai lapangan terbang digital 5G pertama di negara ini.

ā€œMenerusi kesalinghubungan terkemuka Maxis, liputan Wi-Fi di kedua-dua terminal di KLIA akan ditingkatkan untuk memberikan pengalaman lapangan terbang yang lebih baik.

ā€œInfrastruktur ā€˜Smart Wi-Fi’ (Wi-Fi Pintar) adalah penyelesaian holistik dengan keupayaan seperti analisis data yang membolehkan peruncit di lapangan terbang memanfaatkan sumber ini untuk lebih memahami tingkah laku pelanggan selain memanfaatkan pemasaran pelbagai saluran dan memastikan kelancaran pengalaman penjualan,ā€ kata MAHB.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAHB Datuk Mohd Shukrie Mohd Salleh berkata penggunaan 5G akan memperkuat asas bagi membolehkan teknologi baharu serta digitalisasi operasi lapangan terbang.

ā€œDi bawah kerjasama ini, kedua-dua pihak akan secara bersama mewujudkan kes penggunaan dan penyelesaian 5G bagi ā€˜Smart Travel and Tourism’ (Perjalanan dan Pelancongan Pintar) serta ā€˜Smart Retail’ (Peruncitan Pintar) dan Smart Security (Keselamatan Pintar).

ā€œKami berharap perkongsian ini dapat mentransformasi lapangan terbang MAHB kepada Lapangan Terbang Pintar,ā€ katanya.

MAHB dan Maxis akan turut bekerjasama mengembangkan penyelesaian ā€˜Smart Retail’ serta ā€˜Smart Travel and Tourism’ yang akan memberi pengalaman peribadi yang tiada tandingan untuk penumpang.

ā€œIni termasuk membina platform ā€˜Tourist Hub’ (Hab Pelancong) untuk penumpang mempunyai akses bagi panduan perjalanan, promosi dan tawaran,ā€ kata kedua-dua syarikat itu.

— BERNAMA

Tinggalkan komen anda